Ved å aktivere abonnentens abonnement gjennom bruk av innlogging eller fullføre kjøpet av et abonnement på Projektagenten.no, aksepterer abonnenten betingelsesløst abonnementsvilkårene og betingelsene i denne abonnementsavtalen.
1.1 Disse generelle abonnementsvilkår (heretter kalt “disse vilkår”) gjelder for abonnement på tjenesten “Prosjektagenten” fra Nordiske Medier AS, Org. nr.: 824 562 342, Nydalsveien 12 – Postboks 24 Nydalen, NO-0412 Oslo (heretter kalt “Leverandøren”).
1.2 Spesielle kjøpsvilkår eller spesifikke krav til tjenesten fra kundens side, angitt for eksempel i kundens kjøpsvilkår eller oppgitt ved inngåelsen av abonnementsavtalen, er ikke bindende for Leverandøren, med mindre Leverandøren uttrykkelig skriftlig har akseptert vilkårene.
2.1 Leverandøren tilbyr med Prosjektagenten et digitalt verktøy som kan settes opp for overvåkning av anbud, politiske behandlinger og prosjekter innen bygg- og anleggssektoren.
2.2 Leverandøren formidler kun kontakten mellom oppdragsgivere/innkjøpere og kunden og deltar ikke i en eventuell kontrakt, og er derfor ikke ansvarlig for eventuelle tvister som måtte oppstå mellom partene som følge av uenighet om priser, produkter eller andre forhold som berører kontraktsforholdet. Oppdages feil eller mangler, må kunden derfor kontakte den relevante oppdragsgiveren/innkjøperen direkte.
2.3 Leverandøren kontrollerer ikke riktigheten eller fullstendigheten av innhentet offentlig informasjon eller publisert informasjon om registrerte brukere.
2.4 Tjenesten Prosjektagenten tilbys som Software as a Service, hvilket innebærer at kunden via internett og/eller API-anrop kan koble seg til Prosjektagenten og få tilgang til dens funksjoner.
2.5 Tilgang til Prosjektagenten forutsetter at kunden har internettilkobling samt passende IT-utstyr.
3.1 Abonnementsavtalen trer i kraft ved avtalens inngåelse.
3.2 Bindingstiden for tjenesten Prosjektagenten er 12 måneder fra avtalens ikrafttredelse.
3.3 Hver av partene kan si opp abonnementsavtalen med skriftlig varsel tre (3) måneder før utløpet av bindingstiden. Dersom abonnementsavtalen ikke sies opp senest tre (3) måneder før bindingstidens utløp, fornyes abonnementet automatisk for ytterligere 12 måneder. Kunden er alltid ansvarlig for å si opp avtalen i tide. Dersom avtalen ikke sies opp i tide, krediteres ikke kunden for den nye abonnementsperioden.
3.4 Ved avtalens opphør opphører kundens tilgang til Prosjektagenten samt til det materialet som kan ha blitt lagret av kunden på Prosjektagenten. Kunden må derfor selv sørge for å laste ned eventuelt materiale før avtalen opphører. Ingen krav kan rettes mot Leverandøren i denne sammenheng.
4.1 Priser for kundens bruk av Prosjektagenten samt eventuell tilkobling/oppsett og øvrige tjenester fra Leverandøren fremgår av kjøpsmodulen på www.prosjektagenten.no samt den ordrebekreftelsen som sendes per e-post etter kjøp. Ved å inngå abonnementsavtalen aksepterer kunden de angitte prisene. Prisene inkluderer de avgifter som gjelder ved abonnementsavtalens ikrafttredelse, eksklusive moms.
4.2 Leverandøren kan varsle prisendringer inntil en refornyelse med én (1) måneds varsel.
4.3 Betalingsvilkårene er netto kontant pluss 10 dager fra fakturadato på det angitte betalingsstedet. Ved betaling etter forfallsdato skal kunden betale morarente på det forfalte beløpet fra siste forfallsdato til betaling skjer. Kunden kan under ingen omstendigheter gjøre fradrag eller nekte betaling for tjenesten på grunn av krav fra andre rettsforhold eller reklamasjoner. Fakturering skjer i første omgang via e-post. Utsending av faktura per post medfører et gebyr på 69 NOK.
4.4 Et abonnement til Prosjektagenten skal tegnes gjennom en selger hos Leverandøren.
5.1 Leverandøren tilstreber stabil drift av Prosjektagenten, men er ikke ansvarlig for driftsforstyrrelser forårsaket av faktorer utenfor Leverandørens kontroll, som sammenbrudd, hackerangrep, cyberterrorisme m.m. Dersom Prosjektagenten er utilgjengelig, vil Leverandøren tilstrebe å gjenopprette normal drift så snart som mulig. Dersom Prosjektagenten er utilgjengelig i mer enn 48 timer etter at kunden har varslet Leverandøren om at tjenesten ikke kan nås, vil kundens abonnementsperiode bli forlenget uten kostnad med den tiden Prosjektagenten har vært utilgjengelig etter at kunden har gjort Leverandøren oppmerksom på dette.
6.1 For å gi best mulig service på Prosjektagenten, er det nødvendig å periodevis oppgradere/erstatte teknisk utstyr og å utføre programoppdateringer m.m. Leverandøren utfører derfor løpende vedlikehold og oppdateringer.
6.2 Vedlikehold og/eller oppdateringer varsles kunden via Prosjektagentens nettside.
6.3 I forbindelse med vedlikehold kan det være nødvendig å avbryte tilgangen til Prosjektagenten. Slike avbrudd vil først og fremst skje mellom kl. 21.00 – 06.00 CET. Dersom det blir nødvendig å avbryte tilgangen til Prosjektagenten utenfor den angitte tidsperioden, vil dette bli varslet på forhånd, med mindre tekniske eller sikkerhetsmessige årsaker gjør det nødvendig å endre systemet med umiddelbar virkning.
7.1 Kunden har ingen angrerett ved kjøp av abonnement til Prosjektagenten. Dersom Kunden aksepterer et tilbud med en senere ikrafttredelsesdato, bortfaller all angrerett.
8.1 Hver av partene er erstatningsansvarlig etter norsk retts alminnelige regler med følgende begrensninger, dog gjelder begrensningene kun dersom tapet ikke kan henføres til grov uaktsomhet eller forsettlig handling hos den ansvarlige parten.
8.2 Leverandøren er, uavhengig av på hvilket grunnlag et krav fremsettes, og uavhengig av graden av uaktsomhet, ikke ansvarlig for følgeskader eller indirekte tap som f.eks. driftsstans, tidsbruk, tapt fortjeneste, konsekvenstap, tap av goodwill, uteblivelse av forventet ordre eller besparelse.
8.3 Partene aksepterer at Leverandørens og Kundens totale ansvar i henhold til denne abonnementsavtalen utgjør maksimalt 12 måneders abonnementsavgift.
9.1 Dersom Leverandøren ikke kan levere i henhold til abonnementsavtalen på grunn av force majeure, kan Leverandøren ikke holdes ansvarlig for tap som følge av dette, og kunden kan ikke heve abonnementsavtalen, med mindre ordinær oppsigelse er mulig i henhold til punkt 3.3.
9.2 Force majeure defineres som en omstendighet som Leverandøren ikke kan påvirke og som Leverandøren ikke kan unngå innen rimelige økonomiske og praktiske tiltak, inkludert, men ikke begrenset til, opprør, uro, krig, mobilisering, terrorisme, feil/avbrudd i offentlig strømforsyning, streik, lockout, arbeidsnedleggelse, virus, cyberterrorisme, hackerangrep, forsyningsmangel av alle slag, brann, epidemier, pandemier, oversvømmelser m.m.
9.3 Forhold hos Leverandørens underleverandører som gjør at Leverandøren ikke kan oppfylle sine forpliktelser overfor kunden og som ikke kan overvinnes uten uforholdsmessig store kostnader for Leverandøren, skal også betraktes som force majeure.
9.4 Dersom tilgangen til Prosjektagenten vesentlig hindres på grunn av force majeure og dette varer i mer enn 30 dager, kan hver av partene skriftlig si opp abonnementsavtalen med umiddelbar virkning, men ingen av partene kan da rette krav mot den andre parten.
10.1 Kunden er gjort oppmerksom på at Leverandørens programvare er opphavsrettslig beskyttet, og at kunden kun erverver en ikke-eksklusiv, betinget bruksrett til Prosjektagenten. Bruksretten er betinget av kundens betaling og overholdelse av abonnementsavtalen, og kunden er uttrykkelig informert om at bruksretten er tidsbegrenset, slik at den automatisk bortfaller ved opphør av abonnementsavtalen, uansett årsak til dette. Bruksretten er eksklusiv, og kan derfor ikke overdras til tredjepart uten Leverandørens skriftlige forhåndssamtykke.
10.2 Kunden har kun rett til å bruke Prosjektagenten til sin egen virksomhet. Med virksomhet menes en enhet med eget org. nr. Tilgang til Prosjektagenten selges per ansatt, og derfor må en tilgang kun brukes av én person.
10.3 Kunden erklærer seg innforstått med å respektere opphavsrettighetene. Kunden er ansvarlig for sine ansattes overholdelse av rettighetene til Prosjektagenten ved bruk, og kunden er forpliktet til å sørge for at de ansatte blir uttrykkelig informert om at Prosjektagenten er opphavsrettslig beskyttet og kun kan brukes i samsvar med vilkårene i abonnementsavtalen.
10.4 Prosjektagenten henter automatisk innhold. Leverandøren garanterer derfor ikke at innholdet på Prosjektagenten er korrekt. Leverandøren påtar seg intet erstatningsansvar for feil og utelatelser i innholdet.
11.1 Partene forplikter seg til å holde alle opplysninger mottatt fra og om den andre parten hemmelige overfor uvedkommende i løpet av abonnementsavtalens løpetid og etter dens opphør. Partene kan kun bruke slike opplysninger i samsvar med abonnementsavtalen og kan ikke videreformidle opplysningene, med mindre videreformidling er påkrevd i henhold til lov, rettsavgjørelse eller pålegg fra offentlig myndighet. Dette gjelder imidlertid ikke opplysninger som er allment kjente eller offentlig tilgjengelige, og som ikke er underlagt slike begrensninger i henhold til lovgivningen.
12.1 Ved en parts vesentlige mislighold av abonnementsavtalen kan den ikke-misligholdende parten heve abonnementsavtalen uten ytterligere varsel, dersom det misligholdte forholdet ikke er brakt til opphør innen 10 virkedager etter skriftlig påkrav til den misligholdende parten.
12.2 Ved konkurs, rekonstruksjon, likvidasjon, tvangsoppløsning, inngåelse av tvangsakkord, inngåelse av frivillig tvangsakkord eller lignende, har den andre parten rett til å heve abonnementsavtalen med umiddelbar virkning.
12.3 Dersom kunden ikke betaler for tjenesten i henhold til punkt 4, har Leverandøren rett til å stenge tilgangen til Prosjektagenten med 10 dagers forvarsel. Kundens tilgang gjenopprettes først når forfalte beløp er mottatt av Leverandøren.
12.4 Mislighold kan, utover uteblitt betaling og brudd på andre vilkår i disse vilkårene, også omfatte kundens opplasting av filer infisert med virus eller malware. Leverandøren forbeholder seg retten til straks å gripe inn for å begrense skaden, og om nødvendig begrense eller stenge kundens tilgang til Prosjektagenten uten ansvar.
12.5 Hvis Leverandøren hever abonnementsavtalen som følge av kundens mislighold, inkludert mislighold av betaling, har Leverandøren rett til å beholde den allerede betalte forskuddsbetalingen. Hvis kunden hever abonnementsavtalen som følge av Leverandørens mislighold, skjer heving kun for fremtiden, og kunden kan kreve tilbakebetaling av betaling fra og med den måneden der misligholdet skjer.
13.1 Alle tvister mellom Leverandøren og kunden skal avgjøres etter norsk rett. Denne lovvalgsregelen omfatter imidlertid ikke norsk retts internasjonale privatrettslige regler. Tvisten skal avgjøres ved Retten i Oslo som avtalt forum.
14.1 Vi viser til den til enhver tid gjeldende personvernerklæringen for Nordiske Medier AS. Den kan finnes her.